IT på låg- och mellanstadiet Hur lyckas man?
Abstract
Abstrakt
För att förbereda våra barn för framtida arbetsliv och teknologi, måste vi
vuxna se till att de får lära sig att hantera datorer i skolan. Syftet med
uppsatsen är att ge en inblick i hur barn kan påverkas av datoranvändning
och hur olika typer av datorprogram kan användas i olika sammanhang och
för olika syften, beroende på vilken sorts undervisning man bedriver. Jag
har begränsat mig till det svenska låg- och mellanstadiet. För att få underlag
till uppsatsen har jag läst litteratur samt gjort två djupintervjuer, varav den
ena i samband med ett besök i en mellanstadieklass i Ucklum. Jag har
jämfört resultatet av mina litteraturstudier med det jag iakttagit vid mitt
besök på Ucklumskolan. Jag har bl a kommit fram till att för att lyckas med
integrering av datorer i skolan måste man kartlägga elevernas behov och
utifrån dem lägga upp en strategi för den IT- satsning man vill göra. Man
kan använda datorer i olika ämnen och för olika syften, även om de kommer
mera till sin rätt i en friare undervisning där eleverna får ta eget ansvar för
sitt arbete.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law