Hur formar vi en attraktiv Informationssystemarkitektur för e-handel?
Abstract
Elektronisk handel har utvecklats och vuxit dramatiskt under de senaste åren. Eftersom
internet som marknadsplats är global innebär det att informationen är global och det är
svårt att integrera denna. Det finns olika sätt att strukturera information och under senare
år har olika arkitekturfilosofier utvecklats. Första delen i uppsatsen ger en genomgång av
teoretiska ramar utifrån infologiskt och företagsekonomiskt synsätt när det gäller att
forma en lämplig och attraktiv informationssystemarkitektur.
För att kunna styrka teorin så gjordes en empirisk undersökning utifrån en modell som
presenteras i del 3. Undersökningen gjordes både utifrån företags och kunders synvinkel
för att få en uppfattning om deras åsikter skiljer sig. Dessutom gjordes undersökningen
för att se hur bra företagen anpassar sig till kundernas krav och önskemål. Enligt teori
skall information om den skall vara innehållsrik och fruktbar endast riktas till utvalda
grupper. När det gäller e-handel så riktas informationen oftast inte till några speciellt
utvalda grupper utan den infromationen är tillgänglig för alla.
Resultatet i vår undersökningen är därför överraskande eftersom det visar att det råder
harmoni när det gäller företagens förmåga att tillgodose kunders informationsbehov vid
e-handel.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law