Införandet av CPM-lösning. En fallstudie om ett företags föranledningar till och resultat av införskaffande av beslutsstödsysem
Abstract
Bakgrund och problemformulering:
Informationshantering är idag en vital del av konkurrensförmågan, varför en strategi för god hantering är viktig. Företag blir mer beroende av att prestera och efterfrågar system som erbjuder en strukturerad lösning för att förbättra prestationerna. CPM utgör beslutsstöd som erbjuder djupare analyser och som fångar upp företags intresse. Stora investeringar av CPM genomförs i bolag, trots att viss oenighet om innebörden finns. Studier och forskning i ämnet är få, varför vårt intresse för studien väcktes. Att få förmånen att studera ett företags införande av en CPM-lösning var en utmaning vi inte kunde motstå. Problemet i föreliggande uppsats är: Hur kan ett företags införande av en CPM-lösning se ut?
Syfte:
Syftet med uppsatsen är att beskriva och utvärdera ett företags införande av en CPM-lösning. Med införandet avser vi att analysera vad som föranledde projektet samt hur införandet fortlöpte fram till status idag.
Metod:
För att besvara studiens problem och uppfylla syftet valde vi att genomföra en fallstudie. Vi har genomfört fem djupintervjuer samt stöttat upp studien med enkätutskick, vilket ger kvalitativt och kvantitativt tillvägagångssätt. Uppsatsens angreppssätt kan fram till analysen betraktas som abduktivt då vi har pendlat mellan teori och empiri. Efter analysen har vi nyttjat ett induktivt tillvägagångssätt fram till slutsatserna.
Slutsats:
Studiens resultat visar på ett antal faktorer som gör fallföretagets lösning, och införandet av den, framgångsrik. Element som identifierats är att CPM-lösningen är fullvärdig och nära en hög BI-mognad. Upphandlingen och implementeringen var i enlighet med teorin. Resurshanteringen var inte optimal, vilket uppvägdes av ”eldsjälars” driv. Fallföretagets strategiska val har medfört ett framgångsrikt koncernövergripande beslutsstödsystem.
Förslag till fortsatt forskning:
Med tanke på att den här studien är gjord då CPM-lösningen inte var färdigställd, föranleder det ett intresse att följa upp med ytterligare en fallstudie. Det vore även av intresse att göra en fördjupning i enskilda moment, göra fler CPM-fallstudier inom olika branscher, samt ta utgångspunkt från konsultens roll och perspektiv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-02Author
Karlsson, Jenny
Nilsson, Carina
Keywords
Corporate Performance Management (CPM), Business Intelligence (BI), beslutsstödsystem, affärssystem, ekonomistyrning, ekonomistyrningsförändring, projekt
Series/Report no.
Ekonomistyrning
07-08-58M
Language
swe