Search
Now showing items 1-7 of 7
Bilden av förorten i samhällskunskapen. En diskursanalytisk studiem om hur gymnasieelever i Göteborg beskriver hur samhällskunskapsundervisningen konstruerar bilden av deras bostadsområde
(2020-06-18)
Gängkriminalitet, bilbränder och öppen droghandel har under de senaste åren varit den bild av förorten som fått mest utrymme i media. Förorten och i synnerhet miljonprogrammen har sedan de byggdes betraktats som en plats ...
Miljöundervisningen och styrdokumenten En läroboksanalys av gymnasieläroböcker i samhällskunskap 1971-2012 och deras följsamhet gentemot styrdokumentens miljöundervisningsdirektiv
(2015-12-07)
Bakgrund: Forskningen om miljöundervisningen har påvisat tre olika traditioner, som från 1960-talet till idag avlöst varandra, även om det också förekommer en viss överlappning. Forskarna menar att styrdokumenten varit med ...
"Som jag ser det jämnställdhet är väl egentligen detfeministiska projektet". En kvalitativ intervjustudie om samhällskunskapslärares erfarenheter av att undervisa om feminism i undervisningen.
(2015-12-03)
Bakgrund: Tidigare forskning visar att det inte bara är styrdokumenten som påverkar vilket innehåll som elever får ta del av i samhällskunskapsämnet. Samhällskunskapslärares
upplevelser av friutrymme och personliga ...
Svenska läroböcker och EU – en kärlekshistoria? Värderingar om EU i två svenska läroböcker i samhällskunskap före och efter medlemskapet
(2011-09-27)
Bakgrund: Sverige blev EU-medlem 1995 – långt efter de flesta välfärdsstaterna i Europa.
Åsikterna om vart EU-samarbetet bör leda är många gånger starka, vilket bl.a. kan ha satt sin prägel
på vilka värderingar om EU som ...
Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.
(2020-06-18)
Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets ...
Att utbilda det tjugoförsta århundradets medborgare. En intervjustudie om digital kompetens och digitalisering inom samhällskunskapsämnet.
(2020-06-18)
Digitaliseringen har de senaste årtiondena medfört en stor förändring av samhället vilket gjort digital kompetens till en nödvändighet för medborgares möjligheter till deltagande och konkurrenskraft. För att bemöta denna ...
Är diskussionen i klassrummet till salu? En intervjustudie om samhällskunskapslärares tillvägagångssätt i klassrummet och vad de baserar sina lektionsupplägg på.
(2020-06-18)
Känsliga ämnen är en del av samhällskunskapen på gymnasiet. Att ha en tillåtande atmosfär och låta olika åsikter komma fram är också det något som ska vara en del av utbildningen för eleverna. Forskning har visat att mycket ...