Servicedemokr@ti - Internet som internmediär mellan medborgare och offentlig service
Abstract
En ny form av demokrati håller på att utvecklas, vilken kallas för servicedemokrati.
Med hjälp av informationsteknologin kan en infrastruktur för en ny demokratisk modell skapas, där man som medborgare utövar inflytande genom sina kunskaper om utbud av service och genom sitt val av service. Syftet med aktuell uppsats är att försöka svara på frågan hur Göteborgs stadsdelsnämnder tillämpar Internet som servicekanal till sina medborgare. Studien har visat att stadsdelsnämnderna har kommit en bit på väg, men de har fortfarande en lång väg att vandra vad gäller att tillämpa Internet som en intermediär mellan offentlig service och dess medborgare. Om resultatet jämförs med den generella utvecklingen vad gäller Internets potentiella tekniska lösningar och dess medföljande webbdesign så framstår huvuddelen av stadsdelsnämndernas webbplatser vara av en relativt svagt utvecklad form. Få innovativa inslag. De ansvarigas motto verkar vara; enkelhet framför allt. Undersökningen påvisade relativt stora skillnader inbördes mellan webbplatsernas konstruktion och deras kapacitet vad gäller serviceutbud via Internet.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Larsson, Anders
Keywords
Servicedemokrati
Internet
Intermediär
Medborgare
Offentlig service
Stadsdelsnämnd
Language
sv