Browsing by Subject "L"
Now showing items 1-7 of 7
-
"Alla elever ska känna glädje till det dem gör i skolan" Olika arbetssätt för den tidiga läs- och skrivinlärningen.
(2009)Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare ute i verksamheten arbetar med den första läs- och skrivinlärningen och hur de får alla elever läs och skrivkunniga. Frågeställningar: Vilka ... -
Hur lär sig elever läsa och skriva? En intervjuundersökning med fem lärare om den tidiga skriftspråksundervisningen
(2009)Undersökningsproblem Under lärarutbildningen har vi läst om skriftspråksundervisning och kommit i kontakt med forskning, samt läs- och skrivinlärningsmetoder. I teorin finns tydliga avgränsningar som inte finns i praktiken. ... -
Hur ser samverkan och samarbete ut i skola och fritidshem - Utifrån lärare och fritidspedagogers perspektiv
(2012)Vår studie handlar om hur en samverkan och samarbete kan se ut på två skolor, ett arbetslag mellan fritidshem och skola. Mellan fritidspedagoger och lärare för de tidiga åldrarna. Undersökningen görs för att vi vill ... -
Lärandeprocessen i praktiken
(2009)Abstract Sammanfattning: Syfte och centrala frågeställningar: Syftet med arbetet är att visa på brister i överlämnandet från mellanstadiet till högstadiet vad gäller ämneskunskaperna i svenska och att påvisa vägar som ... -
Reading Intervention Program – En studie av ett amerikanskt pedagogiskt program i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter
(2009)Syfte Att undersöka hur Reading Intervention Program används i praktiken på Sherwood Elementary School i USA i syfte att förebygga läs- och skrivsvårigheter. Frågeställningar •Vilken typ av forskning ligger till grund ... -
Skolans kunskapssyn – politik och pedagogik. En studie av svenska och franska skolan utifrån historisk bakgrund, lärandeteorier och internationella studier
(2009)Internationella studier, PIRLS, PISA, TIMSS, skolpolitik Franska skolsystemet, svenska skolsystemet -
Undra eller räkna? Läraren avgör. En sambandsstudie om lärarnas uppfattning om lärande i matematik i relation till kommunikation.
(2009)Bakgrunden till vårt problem har växt fram under vår verksamhetsförlagda utbildning. En lärandemiljö där eleverna sitter ensamma och räknar i matematikboken för att göra sidorna klara. För oss har det varit intressant att ...