Browsing by Subject "F"
Now showing items 1-8 of 8
-
Att förändra barns beteende – en litteraturstudie om Supernanny-metoden i relation till den svenska förskoleverksamheten
(2009)Sammanfattning: Syftet med denna studie var att ur ett förskoleperspektiv beskriva, analysera och diskutera de så kallade Supernanny-metoden i förhållande till sådant som barns demokratiseringsprocess samt lärande och ... -
Förskolepedagogikens inträde i skolans tidigare år.
(2009)Vår bakgrund till detta examensarbete grundar sig i att vi båda har ett brinnande intresse för det lustfyllda lärandet, att lära med hela kroppen. Vi tror att skolan kan ha mycket att lära av förskolepedagogiken. Våra ... -
”Man liksom leker fram det” En intervjustudie om lärande och lek i förskoleklassen
(2009)Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att ta reda på hur synen på lärande och lek ser ut i förskoleklassen idag. Vi ville ta reda på hur pedagoger verksamma i förskoleklassen ser på sitt uppdrag att förena ... -
Naturvetenskap för de yngre barnen
(2009)Syfte: Studiens syfte var att ta reda på hur NO – undervisning bedrivs i förskolan och hur lärare hanterar frågorna ”vad” och ”hur”. Dessutom skulle man undersöka om det finns någon koppling mellan lärarnas pedagogiska ... -
"Nämen såhär ... X, vem bryr sig?" - en diskursanalytisk studie av elevers uppfattningar kring sina IG/F
(2014-02-20)Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om elever med IG/F reflekterar över sina betyg och hur de i så fall förklarar dem. Teori: I uppsatsen används diskursanalys som forskningsansats med speciellt fokus på ... -
Pedagogers definition och syn på lek. En enkätstudie mellan pedagoger inom två pedagogiker
(2009)Frågeställningar: Hur definierar pedagogerna lek? Hur och varför avbryter pedagogerna leken? Hur förhåller sig pedagogerna till lek? Skiljer sig resonemanget och tankegångarna inom de två olika pedagogikerna? Metod: Vi ... -
Pedagogisk planering - En enkätstudie om pedagogers syn på planering i förskolan
(2009)Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att lyfta fram hur synen på planeringsarbetet ser ut bland ett antal verksamma pedagoger samt om det kan finnas motsättningar mellan planeringen kontra arbetet i barngruppen. ... -
y = x + 5 - En studie om GeoGebra som begreppsutvecklande verktyg
(2011)Algebra är en del av matematiken som ofta uppfattas som svår och abstrakt av elever i svenska skolor såväl som i skolor utomlands. Att hitta medel som hjälper eleven att ta till sig och förstå algebra är således av hög ...