Now showing items 1-20 of 31

    • AD WARS Digital Challenges for Ad-Financed News Media in the Nordic Countries 

      Ohlsson, Jonas (Nordicom, 2017-05)
      Digitalisation has changed how we communicate with one another, how we search for information, how we use media and, not least, how media are financed. This report focuses on media financing, specifically the portion of ...
    • Boardroom Empires? A Study of Ownership Inflence in the Swedish Press 

      Ohlsson, Jonas (Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2013-12)
      The question of how ownership impacts on the performance of the press is a perennial one. Despite the extensive attention devoted to the perceived consequences of ownership, information about what newspaper owners actually ...
    • Brytningstider : medborgare, människor och medier i Västsverige 

      Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas; University of Gothenburg; Göteborgs universitet (SOM-institutetet, 2014-09)
      Invånarna har blivit mindre nöjda med stadsdelsnämndernas service efter SDN-reformen i Göteborg, västsvenskar med funktionshinder exkluderas i sociala aktiviteter och unga nyhetskonsumenter tror att den lokala papperstidningen ...
    • Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna 

      Ohlsson, Jonas; Blach-Ørsten, Mark; Willig, Ida; Nordiska ministerrådet (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-04-15)
      Covid-19 drog in över Norden med full kraft under våren 2020. Ett år senare har pandemin fortfarande världen i ett starkt grepp. Både de hälsorelaterade och de ekonomiska konsekvenserna av viruset har dock varierat mellan ...
    • Filmvanor och -attityder 2013 

      Oleskog Tryggvason, Nora; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-20)
    • Förtroendet för Arbetsförmedlingen 

      Oleskog Tryggvason, Nora; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-15)
    • Förtroendet för Finansinspektionen 

      Oleskog Tryggvason, Nora; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-08)
    • Förtroendet för Läkemedelsverket 

      Oleskog Tryggvason, N; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-12)
    • Förtroendet för Riksbanken 

      Oleskog Tryggvason, Nora; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-12)
    • Förtroendet för Säpo 

      Oleskog Tryggvason, Nora; Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas (SOM-institutet, 2014-04-10)
    • Göteborgsakademiker 2006. Medieinnehav och medieanvändning bland unga högutbildade 

      Ohlsson, Jonas (Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007)
    • Hur representativ är en självselekterad internetpanel? Förtroendet för facket 1986–2006 

      Nilsson, Åsa; Ohlsson, Jonas; Dahlberg, Stefan; Oscarsson, Henrik (SOM-institutet, 2007)
    • En introduktion till logistisk regressionsanalys 

      Bjerling, Johannes; Ohlsson, Jonas (Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, 2010)
    • Medborgarna om välfärden : samhälle, opinion och medier i västsverige 

      Bergström, Annika; Ohlsson, Jonas; University of Gothenburg; Göteborgs universitet (SOM-institutetet, 2012-09)
      Sedan 1998 genomförs en årlig medborgarundersökning i Västra Götaland i SOM-institutets regi. 2011 års undersökning redovisas i boken Medborgarna om välfärden, vars analyser också innefattar tidsserieanalyser och förändringar ...
    • Mediebarometern 2018 

      Ohlsson, Jonas; Björkqvist Hellingwerf, Karin; Facht, Ulrika (Nordicom, 2019-05-29)
      Mediebarometern belyser människors konsumtion av alla slags medier en genomsnittlig dag, oavsett distributionsteknik. Syftet var redan från starten att beskriva tendenser och förändringar i människors mediekonsumtion över ...
    • Mediebarometern 2019 

      Ohlsson, Jonas; Nordicom (Nordicom, 2020-05-24)
      Mediebarometern är en årlig frågeundersökning som belyser den svenska befolkningens användning av olika medier en genomsnittlig dag. Den första undersökningen genomfördes redan 1979. Det gör den undersökning som presenteras ...
    • Mediebarometern 2020 

      Ohlsson, Jonas; Nordicom (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-05)
      Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i ...
    • MedieSverige 2019 

      Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas (Nordicom, 2019-02)
      Strukturen på den svenska medieutvecklingen växer fram i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt ...
    • MedieSverige 2021 

      Facht, Ulrika; Ohlsson, Jonas (Nordicom, Göteborgs universitet, 2021-03)
      Strukturen för medierna och marknaden för dem utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt ...
    • Partiernas press. En studie av politisk opinionsbildning, svenska ledarskribenter och den "egentliga" partipressen 

      Ohlsson, Jonas (Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2006)