Browsing by Author "Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion"
Now showing items 1-20 of 47
-
Anpassningens dilemman. En studie om svensklärares resonemang kring anpassningar i litteraturundervisningen
Ljungkvist, Robert (2018)Syftet med undersökningen är att undersöka hur svensklärare resonerar kring anpassningar för elever i svårigheter och för elever i behov av mer utmanande uppgifter i litteraturundervisningen, samt vilka metoder ... -
Att bedöma elevtexter - en "fingertoppskänsla"? En kvalitativ studie om svensklärares tolkningar av kunskapskrav som gäller språket i elevtexter
Falander, Carolina (2016)Abstract I alla gymnasieskolor ska likvärdiga elevprestationer värderas med samma betyg. För att uppnå detta ska betygsättningen ske utifrån kunskapskrav, men vissa kunskapskrav lämnar utrymme för tolkning. Syftet med ... -
Att spegla världen? En kvalitativ textanalys av litteraturhistoriska svenskläroböcker efter Gy2011
Lindström, Anton (2017)Syftet är att utifrån postkolonial teoribildning synliggöra de föreställningar om Västerlandet och Österlandet som återfinns i litteraturhistoriska läroböcker för gymnasiets svenskämne. Detta görs mot bakgrund av styrdokumentens ... -
Ät min hjärna. Spelberättandet i förhållande till klassisk och kognitiv narratologi i gymnasiets svenskämne
Ingermarsson, Sebastian (2018)The aim of this paper is to contribute with knowledge about games as fictional literature in relation to the Swedish subject in the Swedish upper secondary school. My theoretical framework draws from classical and cognitive ... -
”Bara till viss del anpassad” En undersökning av bedömningsanvisningarna till de nationella skrivproven i gymnasieskolans svenskämne
Eriksson, Ellinor (2018)The national exams in Swedish are carried out every year. The tests are accompanied by assessment materials which aim to support and guide the teachers on how to assess the student texts. The aim of both the test and the ... -
Bilden av svenskläraren. En kritisk diskursanalys av svenskdidatisk forskning
Markendahl, Hanna (2018)Published research can influence norms, perceptions and political decisions. The theory of the critical discourse analysis states that language affects the phenomenon it describes. Hence, the use of language in different ... -
”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisning
Eriksson, Emma (2017)Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en ... -
Demokrati i svenskundervisning En forskningsöversikt över demokratiuppdraget i gymnasieskolans svenskämne
Langyté, Milda; Mårtensson, Ida (2016)Ämnesläraren i den svenska gymnasieskolan ses främst som en kunskapsförmedlare för sitt ämne. Förutom kunskapsuppdraget ska utbildningen likväl förbereda eleverna för ett deltagande i ett demokratiskt samhälle. Syftet med ... -
Den, men inte den - en forskningsöversikt över litteratururvalsprocesser i den svenska gymnasieskolan
Brodd, Sebastian; Ingemarsson, Sebastian (2016)This paper aims to survey the research done on which factors affect the literature selection process in the Swedish upper secondary school today. It also aims to understand if there is a specific literature canon in the ... -
Digital humaniora i Norden. Göteborg, March 14–16 2017. Book of abstracts
Brodén, Daniel; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; Centrum för digital humaniora (Göteborgs universitet, 2017) -
Dom får nog vänta ett tag. Om gymnasieelevers förmåga att skilja mellan de och dem samt deras inställning till en dom-reform.
Gårdekil, Per (2017)Hösten 2016 höjdes åter röster för att införa en dom-reform, d.v.s. att slopa skriftspråkets de och dem till förmån för det talspråkliga dom. Debatten om de, dem och dom tycks ha evigt liv. Ett argument som ofta återkommer ... -
Etiken i praktiken: En kvalitativ studie om religionslärares syn på etik som en del av religionskunskapsämnet.
Brorson, Fanny (2020)Abstract Historically speaking, the Swedish school system has a long history of being under the purview of the Church of Sweden – thus the subject of religious studies has had a strongly normative function of not only ... -
Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20
Sjögren, Rikard (2020)Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans ... -
Finns den poesiintresserade lärarstudenten? En enkätundersökning om poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk
Dahlberg, Josefin (2020)Syftet med föreliggande undersökning är att undersöka poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk. Detta görs genom en kvantitativ enkätundersökning där några hypoteser testas mot bakgrund av ... -
”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
Bröms, Alice (2017)I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat ... -
Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
Stenlund, Kristoffer (2019)I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språk utifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olika textaktiviteter i ett antal helklassamtal i ... -
Integrerad grammatikundervisning. En pilotstudie om hur elevers texter och metaspråk kan utvecklas
Lessmark, Jenny (2017)I gymnasieskolans svenskämne sker ofta grammatikundervisningen isolerat, som ett enskilt moment som skall bockas av från det centrala innehållet i läroplanen. En sådan undervisning har i forskning visat sig vara tämligen ... -
Isolerat eller integrerat? En studie av sex tryckta läromedel i svenska med utgångspunkt i att möjliggöra integrerad grammatikundervisning i gymnasieskolan
Antonsson, Emelie (2017)Denna studie söker ta reda på huruvida grammatiskt metaspråk används i ett antal tryckta läromedel i svenska avsedda för gymnasieskolan. Anledningen till detta är att det idag finns forskning som visar att undervisning om ... -
"Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018
Lydahl, Ellen (2018)Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda ... -
"Jag vill veta vad novellen verkligen handlar om." En studie om förförståelsens påverkan på kämpande läsares förmåga att gå in, röra sig genom och gå ut ur föreställningsvärldar
Färdeman, Emma (2016)Syftet med denna studie är att få kunskap om hur kämpande läsares läsförståelse påverkas av lässtrategin förförståelse. Det är en del i en tvådelad studie där även kämpande läsares läsupplevelse undersöks. Undersökningen ...