Browsing by Author "Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande"
Now showing items 1-20 of 68
-
Alla har en bild av vad som är vackert. Förskollärares perspektiv på påverkansfaktorer för det dagliga arbetet med estetiska läroprocesser i förskolan.
Sandberg, Linnéa (2015)Abstract Studiens syfte, att synliggöra vissa påverkansfaktorer som några förskollärare med ett eget intresse för estetiska läroprocesser beskriver och problematisera i relation till sitt arbetssätt och till barns lärande. ... -
Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn
Halawi, Nadia (2015)Att arbeta med språkutvecklingen hos nyanlända barn är en empirisk studie om hur pedagoger och barnskötare arbetar med olika material och metoder för att utveckla språket. I studiens resultat användes semistrukturerade ... -
Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan.
Svanberg, Sabina (2015)Abstract I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick i pedagogernas strävan ... -
Att förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspel
Nilsson, Linda (2015)Abstract TAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket. Kommunikationssättet har vanligtvis använts ... -
Att skapa ringar på vattnet. En kvalitativ intervjustudie om att praktiskt arbeta med barns rättigheter i Kambodja
Böhm, Ida (2015)Abstract Syftet med denna studie är att se hur frivilligorganisationen Voice of the Children's arbete fungerar, hur de arbetar med att vara barnens röst i det Kambodjanska samhället. Vidare vill studien få syn på hur det ... -
"Det är inte utomhuspedagogik, det är bara liksom fri lek ute." En fallstudie av två förskolors förutsättnigar för en meningsfull utevistelse
Törnqvist, Anna (2015)Hur pedagogerna utnyttjar möjligheterna till pedagogiska aktiviteter är någonting vi upplevt varierar från förskola till förskola. Syftet med studien var därför att ta reda på vilka faktorer som påverkar barns möjligheter ... -
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
Mellqvist, Kristina (2015)Syfte och frågor Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ... -
"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet
Johansson, Peter (2015)Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten. Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs samt vilka regler barnen uttrycker sig ... -
Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
Barkhult, Maria (2015)Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och ... -
Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
Beijer, Elin (2015)Abstract Studiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut i förskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes för tjugo år sedan av Ahlberg (1994). ... -
Barns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentation
Lundin, Marielle (2015)Abstract Problem och syfte Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även undersöka hur medvetna ... -
Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.
Sekulovska, Viktoria (2015)Sammanfattning Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter kring den ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
Rosén, Hannah; Stode, Emilia (2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ... -
Bilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.
Mohammad Murad, Zhean (2015)Abstract Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende på etnicitet. Uppsatsen ... -
Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.
My, Selin (2015)Abstract Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar utifrån stereotypa ... -
Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
Putzer, Johanna (2015)Bakgrund Utifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolor brister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötande av barn samt deras barnsyn ... -
Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation
Smidje, Mathilda (2015)Abstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska ... -
”Dom kör prylar, vi kör facet” En studie om högstadie- och gymnasieelevers upplevelse kring genusnormer och jämställdhet.
deshayes, moa; åström, jonathan (2015)The purpose of this paper is to investigate how students perceive gender patterns, gender and equality in their school environment. The following two questions we intend to answer is: How do secondary- and high school students ... -
Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
Oskarsson, Malin (2015)Abstract Bakgrund Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera. Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns däremot lite forskning ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
Andreasson, Amanda (2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ...