Now showing items 1-5 of 5

    • Alfabetiseringsutbildning i Norden 2007 

      Franker, Qarin (2010-03-22)
      Kartläggning av alfabetisering i Norden (KAN) är, som namnet visar, en nordisk kartläggning av utbildningssituationen för studerande som inte har något av de nordiska språken som sitt modersmål och som dessutom är helt ...
    • Bildval i alfabetiseringsundervisning – en fråga om synsätt 

      Franker, Qarin (Institutet för svenska som andraspråk, 2007)
      Alfabetiseringslärare arbetar tillsammans med deltagare som ännu inte tillägnat sig grundläggande läs- och skrivfärdigheter och som ofta även har en begränsad muntlig färdighet på svenska. I den undervisningssituationen ...
    • Flerspråkighet, FLiS 1 

      Franker, Qarin (2010-03-22)
      Rapporten ger en översikt över kompetensutvecklingssatsningen ”Flerspråkighet i skolan” (FLiS) men behandlar i huvudsak den första av de tre kursomgångarna (FLiS1), som avslutades i mars 2008. Rapporten bygger främst på ...
    • Flerspråkighet, FLiS 2 

      Franker, Qarin (2010-03-25)
      Kompetensutveckling för pedagoger i grund- och gymnasieskolan, samt pedagoger i förskoleklassen och fritidshemmet.
    • Nyanländas språkinlärning. Fem delstudier om nyanländas lärande i olika kontexter 

      Carlund, Carina; Tingsell, Sofia; Hult, Ann-Kristin; LaBontee, Richard; Johansson, Sofie; Håkansson, Camilla; Wallin Nyman, Gunilla; Rydenvald, Marie; Winlund, Anna; Franker, Qarin (Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet, 2018)
      Denna volym tillägnas redovisning av en satsning på fem forskningsprojekt om nyanländas lärande vid institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. I samband med en fördjupning i och av studier om nyanländas ...