Browsing by Title
Now showing items 29605-29624 of 69511
-
IKEA:s företagskultur ur ett internationellt perspektiv. Enhetlig och svensk eller differentierad och mångkulturell?
(2004)Genom globaliseringen i världen kan företag idag, i högre utsträckning än förr, expandera på världsmarknaden. Samtidigt har företagskultur, som styrmedel för att ena personalen, uppmärksammats inom företagsvärlden de senaste ... -
Ikebana and contemporary plant art
(2014-06-14) -
IKONER PÅ KONSTMUSEUM En jämförande studie av Nationalmuseums utställning i Stockholm och utställandet av ikonen Guds Moder av Vladimir på Tretjakovgalleriet i Moskva
(2020-08-05)Exhibiting and managing religious objects in museums presents a challenge due to their religious and sacred context, which may or may not be taken into account. When an object enters into a museum, it is stripped of its ... -
IKT - förändrade villkor för lärande och undervisning?
(2011)Sammanfattning Syfte och problemformulering Vårt examensarbete syftar till att belysa begreppet digital kompetens och vilken påverkan digital kompetens har för lärarrollen när det gäller undervisning i skolår F-5. Vi avser ... -
IKT eller inte? En kvalitativ studie om vilka faktorer som är viktiga för några pedagoger i Göteborgs kommun vid implementering av IKT verktyg i skolverksamheten
(2011)Sammanfattning: Denna uppsats kommer att beskriva två modeller för faktorer som påverkar huruvida IKT-verktyg implementeras i läranderelaterade aktiviteter eller inte. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka huruvida ... -
IKT för att motivera lärande
(2011)Sammanfattning En av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i denna uppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till att motivera och skapa ett ... -
IKT i förskolan - "En ny era"
(2012-02-03)Det är vetenskapligt bevisat att IKT gynnar lärandet. Trots att det är känt sedan tidigt 70-tal tycks skolvärlden fortfarande se lärandet med hjälp av IKT som "en ny era". Syftet med den här studien är att i första hand ... -
IKT i grundskolan – en kvalitativ undersökning om lärares resonemang kring IKT
(2014)Sammanfattning Vår ambition med denna studie har, mot bakgrund av den teknologiska utvecklingen i samhället, varit att undersöka lärares resonemang kring användningen av IKT i undervisningen samt hur lärarna resonerar ... -
IKT i grundskolans senare del En metastudie om hur IKT används i undervisningen i grundskolans senare del
(2015-01-28)Syftet med den här studien var att undersöka hur användningen av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen i grundskolans senare del reflekteras i lärarstudenternas examensarbeten. Utifrån syftet formulerades ... -
IKT i gymnasieskolan, finns det? - Pedagogers, skolledares och skolråds uppfattning om IKT användandet i gymnasieskolan.
(2012-02-03)Syfte Syftet med studien är att utforska på vilket sätt pedagoger inom gymnasieskolan använder information och kommunikationsteknik, IKT, som verktyg i undervisningen. I studien har jag även undersökt hur pedagogernas ... -
IKT i matematikundervisning – En möjlighet till förbättrad elevmotivation?
(2016)The present study aimed to investigate how teachers utilized ICT in mathematics education to enhance student motivation where motivation was studied using the theoretical framework of Self‐determination theory. The result ... -
IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6
(2019-03-11)Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val ... -
IKT i skolan En undersökning kring lärares intentioner och gymnasieelevers lärande
(2007)Syfte: Syfte med min undersökning är att problematisera IKT-användningen i ett specialutformat gymnasieprogram. Jag vill ta reda på lärarnas intentioner med arbetssättet, detta för att kunna jämföra med vad eleverna ... -
IKT i undervisning.
(2015)Sammanfattning: Den digitala tekniken utvecklas ständigt och därmed samhället. Skolan som del av samhället behöver därför anpassa sig och följa utvecklingen. Lärarens roll, som tidigare besatt ett slags kunskapsmonopol, ... -
IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?
(2017-10-03)Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den ... -
IKT inom engelsklärarutbildningen
(2012)Sammanfattning Syfte Syftet med studien var att undesöka huruvida IKT (informations- och kommunikationsteknologi) en del av engelsklärarutbildningen vid Göteborgs och Karlstads universitet samt undersöka lärarstudenters ... -
IKT och fritidshemmet.
(2023-10-26)Studiens syfte är att undersöka huruvida läroplanens riktlinjer är vägledande för lärare i fritidshem kring arbetet med digitala verktyg. Detta genom att synliggöra hur lärare i fritidshem resonerar och beskriver arbetet ... -
IKT och lärande - En intervjuundersökning kring pedagogers attityder kring IKT och lärande.
(2009)Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till IKT och elevers lärande. Studien omfattar några pedagoger som aktivt integrerat IKT i skolan samt pedagoger som arbetar med IKT- utveckling i ... -
IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
(2015)Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer ...