Vad ägnar man sig åt i modern svensk musikforskning? Sten Dahlstedts avhandling Individ & Innebörd. Forskningsinriktningar och vetenskapsteoretiska problem inom svensk akademisk musikforskning 1942-1961 handlar om den svenska musikforskningens utveckling under en skinnömsningsperiod inom svensk humaniora. Den handlar om två traditioner. Den äldsta av dessa kom under 1960-talet ganska snabbt att försvinna från den svenska musikvetenskapen. Den yngre skulle inte bara dominera det akademiska ämnet musikvetenskap för lång tid framåt. Med goda kontakter på olika håll inom musiklivet fick den stor betydelse för svensk musikkultur över huvud taget. Den äldre traditionen hade dominerat svensk musikvetenskap alltsedan 1930-talet, den andra växte fram i andra världskrigets och 1940-talsradikalismens kölvatten. Var och en av dessa representerar föreställningar om ämnets omfattning och innehåll, men även rörande de kriterier på vetenskaplighet som skulle råda. Medan den första traditionen främst gick tillbaka på äldre synsätt, där tonvikten på historisk förståelse och det unika i mänskliga handlingar, vilade den senare till stor del på naturvetenskapligt influerade ideal och psykologiserande strävanden att förklara musikaliska fenomen. Här fanns emellertid också ekon av 1940-talets existentialistiska strömningar. Avhandlingens titel utgår från det faktum att båda traditionerna till stor del formades i spänningsfältet mellan 40-talets individualistiska strävanden och den betoning av det allmängiltiga, som inte minst följde med ett växande vetenskapligt intresse för problemen kring begreppet innebörd. Avhandlingens titel är: Individ & Innebörd. Forskningsinriktningar och vetenskapsteoretiska problem inom svensk akademisk musikforskning 1942-1961. Disputationen äger rum fredagen den 9 juni 2000 kl 13 Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6 Närmare upplysningar: Sten Dahlstedt, tel 08-585 886 42 (arb) e-post: sten.dahlstedt@sh.se