Utveckling av skolmiljöer - aktiviteter och mening i ett småskaligt arbete Avhandlingen handlar om samarbetet mellan en kommunal fastighetsorganisation och tre skolor, och hur dessa tillsammans utvecklat skolmiljöer. Arbetet som redogörs har varit brett och handlat om skolbyggnader, fysiska, psykosociala och organisatoriska aspekter. 67 delprojekt har slutförts, och tre redogörs och analyseras. Studien utvecklar en arbetsprocess, och lyfter fram aktörer och tankar som är viktiga i utvecklingsarbetet. Tidens, återkopplingens, informations och ekonomins betydelse lyfts särskilt fram. Studien visar även att det är viktigt att arbetet är brett och knutet till skolans kärnverksamhet, samt att brukare är med. För att arbetet skall kunna vara brett, är det viktigt att skolan samarbetar med externa aktörer som fastighetsförvaltare och arkitekter. Utvecklingsarbetet är komplicerat och behöver anpassas till skolors specifika situation. Avhandlingens slutsatser relateras även till annan forskning. ”Studien är inspirerande. Den förnyar företagsekonomin i ett lokalt perspektiv och visar hur skolmiljöer och även andra miljöer kan göras mer levande. En svensk Kaizen-ansats, skulle man kunna säga.” THOMAS POLESIE , Professor i Företagsekonomi. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Örjan Wikforss, professor i företagsekonomi på KTH, doktor i arkitektur, och tidigare VD på Svensk Byggtjänst, kommer att vara opponent på disputationen. Betygsnämnden som granskar avhandlingen kommer att bestå av: Mikael Edén, professor på Chalmers i arkitektur och temaföreståndare för Byggd miljö & Hållbar utveckling. Anders Edström, professor i företagsekonomi på Gothenburg Research Institute. Lars-Göran Aidemark, docent i företagsekonomi på Ekonomihögskolan vid Växjö universitet. På disputationen kommer avhandlingen att delas ut.