Konservering av norska kyrkomålerier Skall bevarandet av de norska kyrkomålerierna från 1600- och 1700-talen som finns kvar ute i kyrkorna fortfarande styras av tillfälligheter, eller kan den framtida konserveringen prioriteras bättre - och i så fall hur? Ja, det är på tiden att ändra denna praxis menar Tine Frøysaker, själv målerikonservator och forskare vid Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU), och ger i sin avhandling förslag på hur detta skall gå till. Tine Frøysaker har särskilt ägnat sig åt kyrkomålerier av Gottfried Hendtzschel, som var en av de mest produktiva kyrkomålarna i Norge ca 1625-50. Fortfarande finns de flesta målerierna (olja på panel) på altartavlor och predikstolar, i gallerier och på minnestavlor. Avhandlingsförfattaren visar hur konsthistorikerna under loppet av förra århundradet hänförde mer än 150 målerier till Hendtzschel. Hon belyser också förhållandena hos målarens viktigaste uppdragsgivare och tar upp viktiga aspekter av konstnärens arbetsförhållanden. Kyrkornas olika ägare har också haft betydelse för bevarandet av målerierna och hur den norska kulturminnesförvaltningen har restaurerat dem alltsedan tillkomsten av det norska riksantikvarieämbetet 1912. Tine Frøysaker har också utarbetat en standard för undersökningar av målerier (olja/panel/duk) i kyrkorna. För första gången - när det gäller det norska materialet - har studier av måleriteknik blivit avgörande för en ny gruppering av målerier efter reformationen. Frøysaker har undersökt samtliga färgstrukturer i varje måleri och funnit de karaktäristiska för Hendtzschels sätt att måla. Hon har använt sig av kategorierna säker, sannolik och möjlig när det gäller att hänföra målerierna till Hendtzschel. Få målerier har blivit avvisade på grund av att man lagt vikt vid att ha en relativt hög tolerans för måleritekniska avvikelser innan det föreligger fler undersökningar av samtida och liknande kyrkomålningar. Målerikonservering handlar bland annat om att förbättra föremålens tillstånd och kulturhistoriska värde. För att upprätta prioriteringsplaner för ett fortsatt bevarande har författaren sammanställt de nyetablerade kategorierna med måleriernas individuella konserveringsbehov. Detta har resulterat i två alternativ: a) åtgärder för att bevara måleriernas källvärde, b) ytterligare åtgärder för att också inkludera bevarandet av måleriernas utseende. Projektet förväntas ha relevans för både närbesläktad forskning och för andra kyrkomålerier, deras ägare, förvaltare samt konservatorer. Avhandlingens titel: The Church Paintings of Gottfried Hendtzschel in Norway - Past and Future Conservation. Disputationen äger rum torsdagen den 26 september 2002 kl. 10.00 Opponent: Professor Dr Ernst van de Wetering Aulan, Kulturvård, Bastionsplatsen Närmare upplysningar kan fås av Tine Frøysaker, tel. +47 23 35 50 24 (arb.), e-post tine.froysaker@niku.no