Litterära texter och kaosteori   I denna avhandling använder Hans Werner kaosteori för att förklara litterära texter. Huvudtesen är att komplexa litterära texter kan betraktas som icke-linjära (kaotiska) system och att kaosteori ('chaotics') kan användas för att uppfatta och klargöra komplexiteten i sådana texter.   Kaosteori är inte en enda sammanhängande teori, utan en serie begrepp och tekniker som används för att beskriva 'kaotiska', icke-linjära mönster i många olika discipliner som t ex matematik, meteorologi, statistik och medicin. Kaosteori definierar 'kaos' inte enbart som 'oordning' eller 'avsaknad av ordning', utan snarare som stor komplexitet och överflöd av information. Det går ofta att urskilja områden av ordning blandat med kaos, öar av ordning i ett hav av kaos.   När litterära texter analyseras som icke-linjära system, används samma begrepp och tekniker som i andra discipliner där kaosteori kommer till användning. Detta är möjligt eftersom "principerna" för kaos är desamma i olika slags system. Däremot kan man aldrig hävda någon exakt likhet mellan olika typer av kaotiska system, som t ex å ena sidan naturliga system som en regnskog eller ett vädersystem och, å den andra, sociala eller kulturella system som ett konstverk eller en text. I likhet med andra icke-linjära system kan komplexa litterära texter betraktas som veckade, fraktala, fragmenterade och ofullständiga. Dessa system är oförutsägbara och omöjliga att fullständigt kontrollera. Komplexiteten hos texter och andra icke-linjära system är resultatet av en process av iterativ (upprepad) återkoppling (orsak och verkan), där varje resultat också är en orsak till förnyad utveckling av systemet.   Att se komplexa litterära texter som icke-linjära system får vissa konsekvenser för synen på berättaren och skrivprocessen, liksom på läsaren och läsprocessen. Författaren, via berättaren i det litterära verket, kan inte 'skapa' eller ens till fullo kontrollera komplexiteten i texten. Istället blir författarens (berättarens) roll att bestämma det textuella mönstrets 'initiala' form och att skapa vägar som leder till mening. Också läsare måste acceptera att de inte fullständigt kan kontrollera texten eller bestämma dess mening. Läsaren måste iterera (läsa om) texten. Därför definieras läsprocessen i detta sammanhang som en mental iterativ process av (om-)läsning, i vilken materialet som bearbetas kommer från texten, men också från källor utanför texten liksom från läsarens tidigare erfarenheter. Denna iterativa läsprocess bereder vägen så att ordning och mening kan uppstå genom "själv-organisation" från kaos på sätt som påminner om hur ordning och även liv 'spontant' kan uppstå i naturen.   I kapitel 1 ges grundläggande information om kaos i sex bilder. Kapitel 2 är avsett som en introduktion till användningen av kaosteori för att belysa litteratur och i Jenny Diski's Rainforest spåras en medveten och direkt användning av kaos och kaosteori. Analysen i detta kapitel koncentreras till hur romanfigurerna förhåller sig till det kaos de möter. I kapitlen 3 till 5 görs försök till djupare analyser av litterära texter. Först spåras icke-linjära mönster i Nabokovs, Transparent Things och huvudfiguren Hugh Person följs i sina försök att skaffa sig kontroll över sitt liv och sin berättelse. Kapitel 4 undersöker John HawkesTravesty och dess 'kaos-tablåer', där berättaren försöker kontrollera de icke-linjära mönstren både i berättelsen och i den bilresa som beskrivs. Berättaren antyder att han möjligen har övernaturliga krafter som gör det möjligt för honom att kont-rollera det kaos som utmärker både bilresan och berättelsen. Romanen ses också som en illustration till det kritiska ögonblick när berättaren tystnar och överför ansvaret för berättelsen på läsaren - 'begynnelsen av tystnaden'. Kapitel 5 tar sig an Laurence Sternes Tristram Shandy, som skrevs långt innan 'kaosteorins era'. Trots det hävdas i denna studie att icke-linjära mönster framträder i romanens beskrivning av världen liksom i romanens komplexa struktur.   Avhandlingens titel är: Literary Texts As Nonlinear Patterns: A Chaotics Reading of Rainforest, Transparent Things, Travesty, and Tristram Shandy. Disputationen äger rum lördagen 16 maj 1998, 13.00 Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg