Finn - ett förkristet mansideal!? Gerd Pettersson fokuserar i sin avhandling på de tidiga iriska sagorna sagorna (600-900-talet) om Finn. Dessa sagor analyseras utifrån sin socioreligiösa och kulturella bakgrund. Målsättningen är att undersöka relationen mellan Finn och hans krigarband, vad som utmärker Finn, vem/vad han är/var, vad han representerar och vilken mening och idévärld som uttrycks i sagorna. Avhandlingen visar att Finn var förknippad med ett flertal förkristna symboler och förkristen religionsutövning, men också med sociala fenomen som även återfinns i de tidiga iriska lagtexterna. Relationen mellan Finn och hans fían (krigarband) var hierarkisk, Finn är beslutsfattare och domare. Han är i texterna framställd som samtidigt varande krigare, poet, kung, hjälte med speciella relationer till jordiska såväl som övernaturliga kvinnor. Sagorna om Finn uttrycker vikten av att upprätthålla social och kosmisk ordning. Detta sker genom ritualer, och andra symboliska och icke symboliska handlingar. Finn utför allt detta och fungerar som en mytologisk förebild för män, speciellt krigare och ledare. Han är ett mönster för manliga dygder. Finn har så många egenskaper och är knuten till ett så stort antal förkristna keltiska idéer och praxis, att han kan ses som en prototyp för den keltiske stamguden. Den iriska sagotraditionen är av forskningen indelad i fyra cykler, den Mytologiska cykeln, Ulstercykeln, Finncykeln och den Historiska cykeln. Cykeln om Finn mac Cumaill och hans fían har haft en intresserad publik i århundraden. Den äldsta nedtecknade sagan är från 600-talet och den muntliga traditionen har fortsatt ända in på 1900-talet. Avhandlingens titel är: Finn and the Fían. Reflections of Ancient Celtic Myth and Institutions in Early and Medieval Ireland. Disputationen äger rum lördag 30 oktober 1999 kl. 10.00 Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6 Närmare upplysningar: Gerd Pettersson, e-post: hansandersson@ebox.tninet.se