Göteborgs konstliv startade med konstföreningarna - Charlotta Hanner Nordstrand dokumenterar i sin avhandling den kreativa period vid 1800-talets mitt då stadens borgare tillsammans tog de initiativ som banade väg för stadens industri- och konstmuseum, Göteborgs museum inrättat 1861. Hon visar hur mycket stadens många föreningar och sällskap betydde för utvecklingen av senare institutioner, porträtterar och diskuterar konstföreningens styrelsemedlemmar, konstföreningens uppbyggnad av museisamlingen och drar fram den okände mecenaten Bengt Erland Dahlgren i ljuset. - Den första föreningen med ordet konst i namnet var Konst- och slöjdföreningen i Göteborg grundad 1842 av professor Carl Palmstedt, föreståndare för Chalmerska slöjdskolan och medlem av Kungliga Vetenskaps- och Vitterhetssamhället i Göteborg. Slöjdföreningsdelen levde vidare och dess huvudsyfte var att stödja industrins framväxt genom att utbilda arbetare i bildningscirklar i Slöjdskolan. - Konstföreningen som arbetade uteslutande med konst i betydelsen skön konst, alltså målningar, skulpturer mm grundades 1854. Drivande i konstföreningen under det första decenniet var redaktör S. A. Hedlund, grosshandlare Bengt Erland Dahlgren och grosshandlare James J:son Dickson. Tre målsättningar sattes främst: värdefulla oljemålningar skulle inköpas för att ekonomiskt stödja konstnärerna, konstverken skulle ställas ut och bortlottas till medlemmarna och kunskapen om skön konst skulle ökas. Hanner Nordstrand visar att konstverkens ekonomiska värden var betydande och hon jämför vissa konstsamlingars värde i avhandlingen. - Under konstföreningens andra verksamhetsår började man bygga upp en samling av "representativa" konstverk. Dessa tavlor kom att utgöra basen i museets konstsamling. Det allra första konstverk som köptes till föreningslotteriet var målat av Augusta Plagemann. Även konstverk av bl a Ama-lia Lindegren, Alida Rabe, systrarna Holmlund och Sophie Ribbing köptes till höga priser. Avhandlingsförfattarens undersökning visar att andelen kvinnliga konstnärer som sålde och ställde ut var större än man tidigare känt till och ägnar dessa kvinnliga konstnärer särskild uppmärksamhet. - Intresset för konstföreningen var stort under de första tio åren. 1864 hade föreningen 375 ledamöter, ungefär 1% av stadens innevånarantal vilket var en väldigt stor andel. Det var dyrt att vara med i föreningen. Årsavgiften var 15 riksdaler riksmynt, en dryg veckolön för en hantverkare. - Kassören i konstföreningen Bengt Erland Dahlgren (1809-1876) och var grosshandlare i järn och trä. Han var hedersledamot i Kungliga Akademien för de Fria Konsterna, som erhöll 100.000 kr i donationsmedel, och gift med Anna Lisa född Geijer. De kom båda från brukssläkter i Värmland. Paret Dahlgren var Göteborgs största konstsamlare under 1840-70-talen. I sitt testamente donerade de 250.000 kr till en inköpsfond för Göteborgs konstmuseum, ett fantastiskt belopp för sin tid. En övervägande del av museets inköp från och med 1881 har köpts med medel ur den Dahlgrenska donationen. 1999 uppgick den till drygt 18,6 milj kronor och dess avkastning utgjorde drygt 70 % av inköpsmedlen. Dessutom donerades den värdefullaste delen av parets egen konstsamling till Göteborgs museum men även till Nationalmuseum. Bengt Erland Dahlgren är praktiskt taget okänd idag. En anledning till detta kan vara att han inte föreskrev att hans namn skulle bindas till gåvorna. Naturligtvis har det också betydelse att paret inte hade några barn som bar deras minne vidare. Av betydelse var sannolikt även att konstkritikens dom mot 1850-60-talsmåleriet var hård, modernismens företrädare såg denna berättande konst som mindre betydande. Bengt Erland Dahlgren förtjänar att lyftas fram som en i raden av stadens välvilliga donatorer som så helhjärtat satsat på bildning och kultur i Göteborg och därmed betytt så mycket för sin stad. - Avhandlingens titel: Konstliv i Göteborg : konstföreningen, museisamlingen och mecenaten Bengt Erland Dahlgren - Disputationen äger rum lördagen den 30 september 2000 kl 13.15 Wallenstamsalen, Göteborgs stadsmuseum, Ostindiska huset, - Norra Hamngatan 12 (första disputationen som äger rum i Stadsmuseet) - Närmare upplysningar kan fås från Charlotta Hanner Nordstrand, tel 031-773 4718 (arb), e-post: Charlotta.Hanner.Nordstrand@icug.gu.se