Beteendeproblem hos barn ett folkhälsoproblem Ett barn i varje klass i den vanliga skolan lider av någon neuropsykiatrisk störning såsom ADHD/DAMP i svår form, Aspergers syndrom och Tourettes syndrom. Dessa barn lider av skol- och inlärningsrelaterade problem vilka har stor betydelse för barnens utveckling, inlärning och sätt att fungera. Denna studie är unik genom att alla barn i en population med drygt 400 skolbarn har undersökts och följts från årskurs ett till fem. Den visade att 3,7% av barnen (fler pojkar än flickor) uppfyllde internationellt accepterade kriterier för ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Ca hälften av dessa hade också betydande motoriska problem d v s de hade DAMP (Dysfunction of Attention, Motor control, and Perception). Ytterligare en stor grupp barn hade ADHD eller DAMP i lindrigare form. Vid uppföljningarna hade barn med DAMP och ADHD mycket mer skol- och inlärningsrelaterade problem liksom beteendeproblem än jämförelsegruppen. T ex hade en stor andel av barnen med DAMP läs- och skrivsvårigheter. Av barnen i populationen hade 1,2% autism eller Aspergers syndrom och 1,1% Tourettes syndrom. Detta är avsevärt fler än vad tidigare studier visat. Delstudien av barn med Tourettes syndrom (barn med varierande typer av besvärande tics), är den första i Sverige av detta tillstånd hos barn. Den dokumenterade hur sammansatt denna problematik är med förutom tics också skol- och kamratsvårigheter, koncentrationssvårigheter, tvång och hos många autismliknande problem. De tre grupperna, ADHD/DAMP i svår form, Aspergers syndrom och Tourettes syndrom, utgjorde 4,8% av alla barn. Det innebär att i varje klass i den vanliga skolan finns ett barn med något av dessa funktionshinder. Det är barn som alla behöver förståelse och hjälp. Neuropsykiatriska tillstånd är vanliga och har stor betydelse för ett barns utveckling, inlärning och sätt att fungera varför de måste uppfattas och mötas som betydande folkhälsoproblem. I sådant perspektiv krävs ökad kunskap om detta hos alla som arbetar med barn eller har ansvar för barns vardag, utveckling av uppspårande metoder i vilket skolhälsovården har en central roll, lättillgängliga team för kvalificerad och allsidig utredning, stöd till barn och familj under barnets hela uppväxt och utveckling av adekvata pedagogiska förhållanden i skolan