Flerspråkighet stärker invandrarungdomars identitet Disputation 18 mars 2005 - Tore Otterup, svenska som andraspråk Pressmeddelande 2005-02-24 Många ungdomar i Sverige växer idag upp i förortsområden som i hög grad är flerspråkiga och mångkulturella. Tore Otterup undersöker i sin avhandling vad flerspråkigheten egentligen har för betydelse för invandrarungdomarna själva i deras liv. När Natalia ska förklara vad flerspråkigheten har betytt för henne säger hon: ”Jag känner mig begåvad bara”. Den flerspråkiga kompetensen som bl.a. skolans modersmålsundervisningen bidrar till visar sig ha stor betydelse för en positiv utveckling för dessa elever. Det är flerspråkiga ungdomar som har växt upp och gått i skola i ett förortsområde i Göteborg som står i fokus för denna avhandling. Otterup låter Natalia och sju andra flerspråkiga gymnasieungdomar, fem flickor och tre pojkar, själva komma till tals. Det är deras livsberättelser, med särskild tonvikt på hur de har använt sina olika språk i olika situationer och i olika skeden av livet, som utgör själva undersökningsmaterialet. Det visar sig att ungdomarna i hög grad är flerspråkiga och att flerspråkigheten genom de många val den möjliggör också har stor betydelse för deras identiteter, som utmärks av att vara sammansatta, mångfasetterade och föränderliga. Det framkommer av ungdomarnas berättelser att familjen har stor inverkan på deras identitetskonstruktioner såväl genom språk som används i hemmet som genom kontakter med det gamla hemlandet och med släktingar som ofta finns spridda över stora delar av världen. Den multietniska förorten, som de flesta av ungdomarna fortfarande bor kvar i, är en plats de är mycket solidariska med. Den är av stor betydelse för dem inte minst genom att flerspråkighet i förorten är det normala tillståndet. Sin egen flerspråkighet ser ungdomarna enbart fördelar med, även om de tar den för så given att de egentligen inte reflekterar mycket över den. Ytterligare en betydelsefull faktor för ungdomarnas flerspråkighet och identitetskonstruktioner är skolan, som främst genom att erbjuda modersmålsundervisning bidragit till ungdomarnas flerspråkiga utveckling. Sju av de intervjuade ungdomarna har relativt framgångsrikt gått genom skolan och ser framtiden an med tillförsikt. För den åttonde har det inte gått lika bra. Flera tänker sig fortsatta studier vid högskolan och har ambitiösa yrkesplaner. På det viset är dessa informanter inte helt representativa för alla de elever som samtidigt med de åtta ungdomarna gick på mellanstadiet i samma skola och för vilka det också har gjorts en uppföljning av grundskolebetygen. Dessa elever klarade sig relativt sett sämre, även om det också bland dem fanns exempel på skolframgång. Å andra sidan visar resultaten att flerspråkiga ungdomar, om de får möjlighet att skapa sig handlingsutrymme, kan lyckas och utgör en betydande resurs som det svenska samhället bättre borde kunna tillvarata. Avhandlingens titel: ”Jag känner mej begåvad bara.” Om flerspråkighet och identitetskonstruktion bland ungdomar i ett mulitetniskt förortsområde. Disputationen äger rum fredagen den 18 mars 2005 kl. 10 Opponent: Professor Kenneth Hyltenstam Lilla hörsalen, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg Närmare upplysningar kan fås av Tore Otterup, tel. 031-773 45 86 (arb.), e-post tore.otterup@svenska.gu.se